Pages

Sunday 3 November 2013

Amalan Salam Dalam Islam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua reader . Topik Entry kali ini adalah 'Amalan Salam Dalam Islam'.




Assalamualaikum (bahasa Arab: السلام عليكم al-salāmu 'alaykumselamat sejahtera ke atas kamu semua) merupakan ucapan salam dalam bahasa Arab, dan digunakan oleh umat Islam. Ucapan ini adalah Sunah Nabi Muhammad S.A.W. , yang dapat mereratkan ukhuwah Islamiyyah umat Muslim di seluruh dunia . Memberi salam adalah sunat , sedangkan menjawabnya adalah wajib .  



Abu Umammah RA meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda:”Orang yang lebih dekat kepada Allah SWT adalah yang lebih dahulu memberi Salam.” (Musnad Ahmad, Abu Dawud, dan At Tirmidzi)  

Abdullah bin Amr RA mengisahkan bahawa seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW, “Apakah amalan terbaik dalam Islam?” Rasulullah SAW menjawab: Berilah makan orang-orang dan tebarkanlah ucapan salam satu sama lain, baik kamu saling mengenal ataupun tidak.” (Sahihain) 


Diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Kamu tidak dapat memasuki Syurga kecuali bila kamu beriman. Imanmu belumlah lengkap sehingga kamu berkasih-sayang satu sama lain. Maukah kuberitahukan kepadamu sesuatu yang jika kamu kerjakan, kamu akan menanamkan dan memperkuat kasih-sayang diantara kamu sekalian? Sebarkanlah ucapan salam satu sama lain, baik kepada yang kamu kenal mahupun yang belum kamu kenal.” (Muslim) 


                                                                                                                                        #EyFaN


1 comment:

Thanks and Come Backk :)