Pages

Thursday 3 October 2013

Kurangkan Ketawa Anda

Waddup Blogger , 

Assalamualaikum dan salam Sejahtera kepada semua pembaca . Didalam minggu yang agak tension dengan Peperiksaan PMR ini jarang Update Blog . Ok bila baca tajuk entry ni mesti korang tertanya-tanyakan kenapa perlu 'Kurangkan Ketawa Anda' ok hari ini ifan akan huraikan sedikit . 

Didalam kita gelak ketawa , ada yang masih tidak menyedari tentang batas-batas ketawa (ehh ketawa pun ada batas) . Ok mari baca sikit ape kisah dibawah :-


Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibn Umar R.A. berkata: "Pada suatu hari Nabi Muhammad S.A.W keluar kemasjid, tiba-tiba ada orang berbicara-bicara sambil tertawa,
maka Nabi Muhammad S.A.W. berhenti didepan mereka dan memberi salam lalu bersabda: "Perbanyaklah mengingati yang merosak kelazatan."
Sahabat bertanya: "Apakah yang merosakkan kelazatan itu?"
Jawab Nabi Muhammad S.A.W.: "Mati."
Kemudian Nabi Muhammad S.A.W. keluar melihat orang-orang sedang tertawa gelak-gembira,
maka Nabi Muhammad S.A.W. bersabda kepada mereka: "Ingatlah demi Allah yang jiwaku ditanganNyaandaikan kamu mengetahui sebagaimana yang aku ketahui nescaya kamu sedikit tertawa dan banyak menangis."
Kemudian dilai hari keluar pula dan melihat orang-orang sedang gelak ketawa sambil berbicara-bicara,
maka Nabi Muhammad S.A.W. memberi salam dan berkata: "Sesungguhnya Islam ini pada mulanya asing dan akan kembali asing, maka untung bagi orang-orang yang asing pada hari kiamat."
Ditanya: "Siapakah orang-orang asing itu pada hari kiamat?"
Jawab Nabi Muhammad S.A.W.: "Ialah mereka yang memperbaiki dimasa kerosakan manusia." (Yakni jika manusia telah rosak moralnya (akhlak) maka mereka tetap memperbaiki akhlak mereka.)


Ibn Abbas R.A. berkata: "Siapa yang tertawa ketika berbuat dosa maka ia akan menangis ketika akan masuk neraka." Orang yang lebih banyak ketawa didunia merekalah yang lebih banyak menangis diakhirat, dan orang yang banyak menangis didunia merekalah yang banyak tertawa diakhirat.


                                                                                                                                         #EyFaN


No comments:

Post a Comment

Thanks and Come Backk :)