Pages

Wednesday 21 August 2013

Sembahyang Hantu bagi Masyarakat Cina




Ini adalah kepercayaan orang cina. Sebelum saya bercerita hal ini, tolong jangan mengatakan bahawa saya jatuh syirik dan terkeluar dari agama Islam kerana mempercayai kisah ini. Hal ini saya kongsikan kepada umum sebagai tanda 1 Malaysia utk sama² kita tahu mengapa sembahyang hantu di adakan setiap kali datangnya bulan Ogos.

15 hari yang lalu bermulalah sembahyang hantu bagi masyarakat cina di seluruh dunia. Ianya adalah bertujuan untuk menghalau hantu-hantu yg keluarnya dari pintu neraka supaya tidak mengganggu mereka. Acara ini di adakan dgn cara membakar 'duit'.

Hari ini bermula jam 12 tgh malam tadi, jatuhnya hari keramat di mana hantu-hantu paling garang dan jahat keluar dari neraka paling jahanam. Sebab itulah semalam korang dapat melihat jiran-jiran tetangga korang yang berbangsa cina seolah-olah membakar kertas tepi jalan di hadapan premis perniagaan mahupun di kediaman masing². Jika tidak melakukan hal sedemikian, hantu-hantu jahat yg garang ini akan memberontak dan mengganggu tanpa belas kasihan.

Adakah tragedi bas terjunam ke dalam gaung yang meragut 33 nyawa sebentar tadi ada kena mengena dengan kisah ini. Wallahuallam, cukuplah kita yg Islam ini menganggap ianya suratan takdir yg sudah di tulis Illahi.

Biarkan mereka dengan kepercayaan mereka. Setiap agama mempunyai kepercayaan masing². 


*Just Share*

                                                                                                                            #EyFaN

4 comments:

  1. sebenarnya xda mengena pun xcident bas tu dgn kepercayaan dorang. nie smua takdir la dik.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam yang ifan ckp , orang islam akan menganggap ianya surata takdir :)

      Delete
  2. dulu masa kecik2 akak suka merayau2 kat jirat cina..cari buah kat atas kubur..makan ramai2 ngan kekawan,skali mak dapat tahu..kena sebat ngan getah paip...x tahu pun masa tu ada sembahyang hantu...hihi...kalau tahu mati hidup balik akak x gi kwsan jirat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi masuk kubur ? tak takut ke ? pengajaran la tu kot kan haha

      Delete

Thanks and Come Backk :)